Deze kwalitatieve studie onderzocht foto’s op internet van verloskamers in Westerse landen: Australië, Canada, Europa, Nieuw-Zeeland, en de Verenigde Staten. De onderzoekers wilden door hun beeldanalyse inzicht krijgen in de visuele boodschappen over geboorte via internet. Visuele communicatie is effectiever dan schriftelijke communicatie en internet dringt (steeds) sterker door in het persoonlijke leven. Daarom kunnen de foto’s veel invloed hebben op verwachtingen van zwangere vrouwen van de geboorte.

In 2013 selecteerden de onderzoekers via Google Afbeeldingen, Flickr, Wikimedia Commons en verloskundigen veertig foto’s van verloskamers in drie verschillende omgevingen: 26 verloskamers in ziekenhuizen, 6 in geboortecentra naast een ziekenhuis, en 8 in vrijstaande geboortecentra. De onderzoekers zochten niet naar foto’s van andere geboorteomgevingen, zoals thuis.De onderzoekers gebruikten een bestaand analyse model voor het beoordelen van inhoud en vormgeving van afbeeldingen.

De analyse leidt tot het onderscheiden van drie types verloskamer: de technologische, de huiselijke, en de hybride verloskamer. Het meest dominant (21 foto’s, 52.5%) is de technologische verloskamer met helder licht en een focus op het eenpersoonsverlosbed met medische apparatuur eromheen. Volgens de onderzoekers geeft dit de boodschap dat het bed de meest geschikte plaats is om te bevallen en gebruik van medische apparatuur bij geboorte hoort; het straalt uit datbevallen is risicovol en gevaarlijk zou zijn.

In de huiselijke verloskamer (11 foto’s, 27,5 %) met zachte kleuren staat vaak een bad, een
tweepersoonsbed meer op de achtergrond, en technologische apparatuur is niet zichtbaar. Dit geeft volgens de onderzoekers de boodschap dat geboorte een fysiologisch, normaal en actief proces is. Volgens hen probeert de hybride verloskamer (8 foto’s, 20%) de medische en technische focus van de verloskamer te versluieren door huiselijke decoraties, kleur en zacht licht. Maar de centrale plaats van het bed en de apparatuur blijft uitstralen dat deze belangrijk zijn bij de geboorte.

Afbeeldingen op het internet informeren en overtuigen de samenleving over stereotype gedrag, trends en sociaal-culturele normen. Daarom is het belangrijk de invloed te onderkennen van het dominante beeld van de technologische verloskamer op de houding van vrouwen, hun keuzes en gedrag, al voordat ze de verloskamer ingaan. Verloskundigen kunnen andere beelden verspreiden van de geboorteomgeving om de houding tegenover fysiologische geboorte te bevorderen.