Werd er voor 2020 al mee geëxperimenteerd, tijdens de COVID-19 pandemie heeft telehealth pas echt een vlucht genomen. Amerikaanse onderzoekers zetten onderzoek naar de ervaringen van verloskundigen met gebruik van telehealth op een rijtje.

De onderzoekers richtten zich op telehealth1 Telehealth is het leveren van gezondheidszorg op afstand (WHO, 2016). waarbij de interactie tussen zorgverlener en cliënt synchroon plaatsvindt. Daarbij wordt gebruikgemaakt van communicatietechnologieën zoals beeldbellen, telefoon/audio of tekstberichten waarbij directe interactie mogelijk is. Wat zijn de ervaringen van verloskundigen, en past dit bij het verloskundige zorgmodel, waarin de persoonlijke relatie centraal staat?

Tien studies in diverse settings

De onderzoekers voerden een systematische literatuurstudie uit. Zij vonden in de diverse databases tien artikelen die ervaringen van verloskundigen beschreven. De studies vonden plaats in Australië, Engeland, Frankrijk, Zwitserland en de VS. Het waren voornamelijk kwalitatieve studies of mixed-method studies. Drie waren van vóór de COVID-19 pandemie, maar de meesten waren gerelateerd aan de pandemie. De studies varieerden in gebruikte communicatietechnologieën en in situaties: van prenataal tot start baring en in de kraamtijd. Twee studies betroffen anticonceptie- en abortuszorg.

Zowel voordelen als nadelen

Er kwamen vijf overkoepelende thema’s uit de artikelen naar voren, bij alle thema’s werden zowel positieve als negatieve ervaringen met telehealth gerapporteerd. Telehealth biedt dus zowel voordelen (zoals betere bereikbaarheid en veiligheid voor verloskundigen en patiënten) als nadelen (zoals technische problemen, verhoogde werkdruk, en moeilijkheden bij het opbouwen van relaties). Het succes van telehealth bleek sterk afhankelijk van de ervaring van de verloskundige en de beschikbaarheid van training en ondersteuning.

Telehealth zou persoonlijke zorgverlening moeten versterken

In verschillende studies in de review werd aangegeven dat fysieke aanwezigheid bij een persoonlijke interactie tussen patiënt en verloskundige juist kenmerkend is voor verloskundigenzorg. Verdere ontwikkeling van telehealth moet zorgvuldig gebeuren, de persoonlijke zorgverlening door verloskundigen versterken en oplossingen vinden voor de uitdagingen die verloskundigen in deze studies hebben verwoord.

Wat betekent dit voor jou?
Vroeg of laat krijgt iedereen te maken met (nieuwe) toepassingen van telehealth, bijvoorbeeld als oplossing voor capaciteitsproblematiek. Het is goed om te zicht te hebben op voor- en nadelen van telehealth, zodat je het in kunt zetten op een manier die je verloskundige zorgverlening versterkt.